ورزش و تبدیل چربی های بد به چربی خوبی

ورزش می تواند چربیهای سفید را که چربی ذخیره ای و بد محسوب می شوند به چربیهای قهوه ای که نوع خوب چربی است و به مصرف انرژی می پردازد، تبدیل کند.

در این تحقیق تأثیر 12 هفته ورزش دوچرخه سواری بر تبدیل چربی های ذخیره ای سفید زیر پوست  به چربی قهوه ای بررسی گردید . نتایج این تحقیق 21 ژوئن در نشست انجمن دیابت آمریکا در شیکاگو ارائه شد.

 دریک مطالعه ی جداگانه بروی موشها، ارتباط چربی قهوه ای با تحمل بهتر گلوکز و حساسیت به انسولین مشخص شد، این موضوع نشان میدهد که وجود چربی قهوه ای می تواند از پیشگیری از دیابت نقش داشته باشد.

براساس نتایج تحقیقات اولیه بروی چربی قهوه ای، دانشمندان تصور می کردند که چربی قهوه ای تنها درکودکان و نوزادان فعال است و خاصیت سوزاندن کالری را دارد و ممکن است ازاضافه وزن به دلیل بالا رفتن  سن جلوگیری کند. مطالعه ی اخیر نشان میدهد که ورزش حتی اگر سبب کاهش  وزن نشود دارای فواید زیادی است.

نتایج نشان می دهد که ورزش نه تنها دارای تأثیرات فوق العاده بر ماهیچه ها است بلکه بروی چربیها نیز تأثیر دارد. دکتر Stanfordاز مرکز دیابت Joslinدر مریلند  می گوید: واضح است که هنگامیکه ورزش انجام می شود چربیها برنگ قهوه ای در می آیند  و از نظر متابولیکی فعال می شوند، ما فکر می کنیم که با انجام ورزش عواملی از بافت  چربی قهوه ای به خون ترشح می شود که بروی سایر بافت ها نیز تاثیر می گذارد.

برای تعیین تأثیرات متابولیکی چربی قهوه ای محققین چربی قهوه ای را از موشهایی که به مدت یازده روز بروی گردونه یا چرخ می دویدند به موشهای بی تحرک با چربی  زیاد پیوند زدند. نتایج نشان داد که وجود چربی قهوه ای بیشتر با بهبود وضعیت  بدنی ، کاهش جرم چربی و بهبود حساسیت به انسولین و جذب بهتر گلوکز همراه است. این تأثیرات تا 12 هفته بعد از پیوند باقی ماند.

 به گفته ی دکتر Stanford: نتایج این تحقیق اهمیت فعالیت بیشتر بر سلامت وضعیت بدنی را نشان می دهد.

منبع: www.bloomberg.com